Lei av å mislykkes med læring og lesing

Endre kognitiv lesestrategi ved dysleksi: Effektive tiltak for bedre læring

Steinar Kroksæter Nordbø

|

|

6 min

Visste du at over 300 millioner mennesker lever med dysleksi verden over? Dysleksi påvirker omtrent 5-10 % av befolkningen, men det har ingenting med intelligens å gjøre. For mange kan dysleksi gjøre lesing og skriving utfordrende, men heldigvis finnes det løsninger. 


Mange med dysleksi opplever store utfordringer, men med riktig kognitiv trening kan lesestrategien endres! Denne artikkelen gir en dypere forståelse av hvordan vi kan endre kognitive lesestrategier og bruke nevromotorisk trening for å hjelpe personer med dysleksi. 


Enten du selv sliter med dysleksi, eller du kjenner noen som gjør det, vil vi her se på hvordan ulike teknikker kan forbedre leseferdighetene og læreprosessen.

Hva er dysleksi, og hvordan påvirker det lesing?

Dysleksi er en nevrologisk tilstand som påvirker en persons evne til å lese og skrive. Mange som har dysleksi, har vansker med å gjenkjenne ord, stave dem korrekt, og lese flytende. Dette kan føre til store utfordringer med læring, men det er viktig å merke seg at dysleksi ikke har noe med intelligens å gjøre.


Vanlige symptomer på dysleksi:

  • Vanskeligheter med å skille mellom bokstavlyder.
  • Vansker med rime og å lære alfabetet.
  • Problemer med leseflyt og forståelse.
  • Manglende evne til å huske ordbilder.
  • Forvirring rundt høyre og venstre eller retningssans.

Dysleksi kan også påvirke en persons motivasjon og selvtillit, da de ofte føler at de jobber hardere enn andre uten å oppnå de samme resultatene. Derfor er det viktig med tidlig diagnose og tiltak for å hjelpe med å forbedre leseferdighetene.

Hvordan oppleves det å ha dysleksi?

Her kan du se en levende framstilling av hvordan det kan oppleves å ha dysleksi

Hva er dysleksi, og hvordan påvirker det lesing?

Hjernen vår tenker og lærer ved hjelp av tre hovedsystemer, kjent som VAK-systemet:

  • V (visuell): Se for oss ord eller bilder.
  • A (auditiv): Høre eller si ord inni oss.
  • K (kinestetisk): Føle eller oppleve ord og informasjon.

For personer med dysleksi kan dette systemet fungere mindre effektivt enn hos personer uten lesevansker. For eksempel kan de ha vansker med å visualisere ord eller forstå auditiv informasjon. En som leser dårlig bruker trolig VAK-systemet på en ugunstig måte når det gjelder lesing. Heldigvis kan kognitive lesestrategier læres og forbedres gjennom trening.

Hva kjennetegner en god leser, og hvordan kan strategiene endres?

Personer som leser godt, bruker ofte VAK-systemet på en måte som skjer helt ubevisst. De har gode kognitive strategier som fungerer naturlig uten at de trenger å tenke over det. Når man "knekker lesekoden", handler det ofte om at den kognitive strategien klikker på plass av seg selv. Det er noe som "løsner."


Men for de med dysleksi er det vanlig å trene på lesing ved å bruke den samme ugunstige strategien. Dette fører til at de bare styrker dårlige vaner. Derfor er det viktig å jobbe med å endre den grunnleggende kognitive lesestrategien for å skape bedre forutsetninger for lesing. Ved å gjøre det, kan leseren lære å bruke VAK-systemet på en måte som fremmer leseforståelse.

Dysleksi er slitsomt, men har ingenting med intellektet å gjøre.

Nevromotorisk trening for økt læringsevne

En viktig metode for å forbedre leseferdighetene hos personer med dysleksi er nevromotorisk trening . Dette er øvelser som hjelper til med å utvikle og stimulere nervesystemet. Øvelsene kan bidra til å modne nervesystemet, redusere stressnivået og forbedre evnen til å lære.


To hovedmål med nevromotorisk trening:

  1. Endre kroppens grunnmodus: Ved å øke den parasympatiske aktiviteten via vagusnerven, reduseres stresshormonet kortisol. Dette gir kroppen ro og økt avspenning, som er avgjørende for læring.
  2. Stimulere nervesystemet: Dette bidrar til å skape nye nervekoblinger i hjernen som kan forbedre leseforståelsen og læreprosessen. Øvelsene kan også øke hjernens nevral plastisitet, som er evnen til å bearbeide og lagre ny informasjon.

Nevromotorisk trening kan utføres som enkle bevegelser hjemme eller i terapirommet, og kan ha stor innvirkning på hvordan hjernen bearbeider informasjon.

Kognitiv trening for bedre leseforståelse

Før vi starter med bokstaver og ord, er det viktig å trene opp det kognitive systemet, slik at hjernen er forberedt på å lære. 


Kognitive treningsøvelser kan forbedre evnen til å se for seg ord og bilder, høre dem inni seg selv, og knytte ord til følelser. En effektiv måte å trene på er å bruke kreative, visuelle oppgaver som utfordrer hjernen til å lage mentale bilder.



Eksempel på kognitiv øvelse:


Be personen se for seg en klovn som sjonglerer elefanter på et fjell, og spør dem om hva de ser, hører, og føler. Dette tvinger hjernen til å bruke alle tre delene av VAK-systemet, noe som er nødvendig for å bygge bedre kognitive strategier.


For noen er dette lett, men for andre, spesielt de med dysleksi, kan det kreve trening. Dette kan være fordi de ikke har brukt sitt visuelle system effektivt før. Når VAK-systemet er trent, kan det brukes mer effektivt under lesing.

Etablering av god lesestrategi

Neste skritt er å etablere en ny, effektiv lesestrategi. Dette gjøres gjennom konkrete øvelser hvor personen får se for seg ord, høre dem inni seg, og knytte dem til betydninger og følelser. For eksempel kan personen skrive et ord på et ark og så visualisere det inni seg, som om det var et bilde på en skjerm.


Når dette er mestret, kan ordet staves, sies høyt inni seg, og føles for å gi en fullstendig forståelse av ordet. Deretter gjentas dette med flere ord, slik at den nye strategien blir automatisert og del av en naturlig prosess.



Automatisering av lesing:


Det som nå trengs, er mengdetrening. Automatiseringen av lesestrategier krever tid og øvelse, men når den er på plass, vil leseren oppleve en mye mer effektiv og flytende leseopplevelse.

Symptomer, kjennetegn og utfordringer med dysleksi

Dysleksi påvirker ikke bare evnen til å lese og skrive, men kan også ha andre konsekvenser som vanskeligheter med grov- og finmotorikk, konsentrasjonsproblemer, og lav selvfølelse. Vanlige symptomer inkluderer problemer med å lære klokken, forvirring rundt høyre og venstre, og lav mestringsfølelse


Vanlige kjennetegn på dysleksi:

  • Vansker med å lære klokka.
  • Problemer med tidsbegreper og retningssans.
  • Lav motivasjon og mestringsfølelse.
  • Vansker med finmotorikk og grovmotorikk.

Tidlig identifisering og tiltak er avgjørende for å hjelpe personer med dysleksi å overvinne disse utfordringene.

Slik tester du for dysleksi

Hvis du eller noen du kjenner sliter med å lese, kan det være lurt å ta en dysleksitest. Det finnes flere nettbaserte verktøy som kan gi en indikasjon på om du har dysleksi, men en full diagnose krever en grundig vurdering fra en spesialist.



Hvordan teste for dysleksi:

  • Start med en nettbasert test for å få en indikasjon.
  • Deretter bør du oppsøke en spesialist som kan gjøre en grundigere vurdering.
  • Ytterligere tester kan inkludere vurdering av leseferdighet, hukommelse, og kognitive evner.

Konklusjon:

Dysleksi kan gjøre lesing og læring utfordrende, men det finnes effektive løsninger. Ved å bruke nevromotorisk trening og kognitive øvelser kan man endre lesestrategier og oppnå bedre flyt og forståelse. Denne tilnærmingen viser at dysleksi ikke trenger å være en permanent hindring – det handler om å trene hjernen på nye måter. 


Ønsker du å lære mer om hvordan kognitiv trening kan hjelpe deg eller noen du kjenner med dysleksi? Ta kontakt med en spesialist for skreddersydde løsninger!

FAQ:

Hva er dysleksi, og hvordan påvirker det læring?

Dysleksi er en læringsvanske som påvirker evnen til å lese og skrive, men har ingenting med intelligens å gjøre. Det handler om hvordan hjernen behandler skriftlig informasjon.

Kan nevromotorisk trening hjelpe mot dysleksi?

Ja, nevromotorisk trening kan bidra til å forbedre leseferdighetene ved å stimulere nervesystemet og øke hjernens kapasitet til å bearbeide informasjon.

Hva er VAK-systemet, og hvordan påvirker det lesing?

VAK-systemet står for visuell, auditiv og kinestetisk læring, og det er avgjørende for hvordan vi tenker, lærer og leser. Endring av dette systemet kan forbedre lesing hos personer med dysleksi.

Hvordan tester man for dysleksi?

Dysleksi kan testes gjennom nettbaserte verktøy, men en fullstendig vurdering krever en spesialist som kan gi en nøyaktig diagnose.

Kan kognitive lesestrategier endres hos voksne med dysleksi?

Ja, selv voksne kan endre sine kognitive lesestrategier med riktig trening og veiledning, selv om det kan ta litt lengre tid enn hos barn.

Relaterte artikler