Tjenester og behandlinger
  • Vårt tilbud inkluderer:

    Vårt tilbud inkluderer:

    • Samtaler og veiledning for å utforske læringsstrategier
    • Øvelser for å styrke konsentrasjon og fokus
    • Teknikker for stressmestring og avspenning
    • Råd om kosthold som kan støtte hjernens funksjon
    • Praktiske aktiviteter for å gjøre arbeid med tall mer engasjerende

    Vi jobber med å skape et trygt og rolig læringsmiljø, og våre metoder er utviklet for å støtte både barn og voksne i deres læringsprosess.

    Aktuelle artikler

    Hva er dyskalkuli?

    Lurer du på hvorfor noen sliter med tall, selv om de har fått god undervisning og har samme intelligensnivå som sine jevnaldrende? Dyskalkuli kan være forklaringen.

    Hvordan dysleksi, stress og skjermbruk påvirker læring: en dyptgående veiledning

    Dysleksi er en vanlig lærevanske som påvirker millioner av barn og voksne over hele verden. Men visste du at langvarig stress og overforbruk av skjermbasert teknologi også kan forverre lese- og skrivevansker?

    Ofte stilte spørsmål om dyskalkuli

    Dyskalkuli, også kalt tallblindhet, er en spesifikk lærevanske som påvirker evnen til å forstå og bruke tall og matematiske konsepter. Det kan føre til utfordringer med regning, måling og tid.

    Vanlige tegn inkluderer:

    • Vansker med grunnleggende regneoperasjoner som addisjon og subtraksjon.
    • Problemer med å forstå tid, målinger og mengder.
    • Utfordringer med å huske matematiske regler og strategier, selv etter gjentatt trening.
    • Vansker med å følge matematiske mønstre eller sekvenser.

    Dyskalkuli kan diagnostiseres gjennom tester og utredning av fagpersoner. Disse evalueringene ser på både kognitive ferdigheter og matematiske evner for å identifisere spesifikke utfordringer.

    Dyskalkuli kan utredes av psykologer, spesialpedagoger eller nevrologer som har erfaring med spesifikke lærevansker. Hos Fornixklinikken tilbyr vi støtte og veiledning i utredningsprosessen.

    Nei, dyskalkuli og dysleksi er ulike lærevansker. Mens dysleksi påvirker evnen til å lese og skrive, påvirker dyskalkuli evnen til å forstå og bruke tall. Det er imidlertid vanlig at noen har begge tilstandene.

    Dyskalkuli er en vedvarende lærevanske, men med riktig støtte og tilpassede strategier kan man lære seg å håndtere utfordringene bedre og utvikle praktiske ferdigheter.

    Det finnes to typer dyskalkuli:

    • Utviklingsrelatert dyskalkuli: Dette er en medfødt nevrologisk lærevanske som påvirker evnen til å forstå og bruke tall. Den er ikke forårsaket av en hjerneskade.
    • Ervervet dyskalkuli: I sjeldne tilfeller kan matematikkvansker oppstå som følge av en hjerneskade. Denne formen er kjent som “Dyscalculia” i nyere diagnosemanualer og er en distinkt tilstand.

    Hos Fornixklinikken fokuserer vi på støtte og strategier for å hjelpe de med utviklingsrelatert dyskalkuli.

    Ja, i noen tilfeller kan elever med dyskalkuli få tilrettelegging i skolen, som fritak fra visse krav eller alternative oppgaver. Dette avhenger av en individuell vurdering og anbefaling fra fagpersoner.

    Matteangst er en intens følelse av stress eller frykt knyttet til matematikk. For personer med dyskalkuli kan matteangst være en vanlig konsekvens av gjentatte utfordringer og frustrasjon i faget.

    Tiltak som kan hjelpe inkluderer:

    • Tilpasset undervisning og praktiske øvelser.
    • Nevromotorisk trening for å styrke nervesystemet og forbedre kognitiv kapasitet.
    • Bruk av visuelle og auditive hjelpemidler.
    • Fokus på stressreduksjon for å fremme læring.

    Generelle matematikkvansker kan skyldes mange faktorer, som mangel på undervisning, stress eller lav interesse for faget. Dyskalkuli er derimot en spesifikk lærevanske som påvirker tallforståelsen på et dypere nivå.

    Hos Fornixklinikken tilbyr vi en helhetlig tilnærming som inkluderer:

    • Kognitive og nevromotoriske treningsprogrammer.
    • Stressmestringsteknikker for å redusere matteangst.
    • Individuelle strategier som støtter læring og tallforståelse.